Education Policies for Students with Disabilities – Analysis and Perspectives

Authors

  • Emilia Oprisan University of Bucharest
  • Valentina Vartic University of Bucharest
  • Georgeta Veselu „Gheorghe Costescu” Secondary School, Alunis
  • Costinela Ana Ioniță Special Gymnasium School for the Visually Impaired Children Bucharest

DOI:

https://doi.org/10.56663/rop.v10i1.26

Keywords:

disability, inclusive education, strategies, education policies

Abstract

In education, finding ways to meet the learning needs of pupils with disabilities can be a challenge, especially in schools, regions and countries with limited resources. Inclusive education, which fully involves all pupils, including students with disabilities or children with other learning difficulties, has proven particularly effective in helping all students to learn, even if challenges remain in implementing systems intended to support them. We have analyzed in this work the implementation of inclusive education policies in ten European countries. The strategies and recommendations of the education practices adopted by each state can be useful for an analysis and improvement of the Romanian system of inclusive education. Romanian education has made real progresses in recent years in adopting appropriate strategies for the inclusion of people with disabilities, both from a legislative point of view and from the point of view of civil society involvement. There are, however, countless issues that require special attention and that can be improved.

Author Biographies

Emilia Oprisan, University of Bucharest

Associate Professor Faculty of Psychology and Educational Sciences Department of Special Psycho-pedagogy (Special Education)

Valentina Vartic, University of Bucharest

Lecturer Faculty of Psychology and Educational Sciences

Georgeta Veselu, „Gheorghe Costescu” Secondary School, Alunis

Primary School Teacher

Costinela Ana Ioniță, Special Gymnasium School for the Visually Impaired Children Bucharest

Teacher-Educator

References

Hayes, A. M., and Bulat, J. (2017). Disabilities Inclusive Education Systems and Policies Guide for Low- and Middle-Income Countries. RTI Press Publication No. OP-0043-1707. Research Triangle Park, NC: RTI Press.,,https://www.rti.org/rti-press-publication/inclusive-ed-systems-policies/fulltext.pdf;

OECD. (2007). Politici în educație pentru elevii în situație de risc și pentru cei cu dizabilități din Europa de sud- est,https://www.oecd.org/countries/romania/38614298.pdf;

ONU. (2016). Comentariului General Nr. 4, pe marginea Art. 24 din Convenția ONU pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități privind Dreptul la Educație Incluzivă de către Comitetul CRPD – ONU, la data de 2 septembrie 2016., http://www.cedcd.ro/media/comunicate-recente/220,decizia-comitetului-onu-pentru-drepturile-persoanelor- cu-dizabilitati:-dreptul-la-educatie-inseamna-dreptul-la-educatie-incluziva/

Oprișan E., (2020).”Challenges and Dilemmas in the Education of Children with Special Needs in Romania” in Analyzing Paradigms Used in Education and Educational Psychology, coord. Victorița Trif, ISBN13: 9781799814276, ISBN10: 1799814270, EISBN13: 9781799814290, DOI: 10.4018/978-1-7998-1427- 6https://www.igi-global.com/book/analyzing-paradigms-used-education-educational/232760

UNESCO.(1994).The Salamanca Statement And Framework For Action On Special Needs Education,

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427

UNESCO.(2015).Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action for the Implementation of Sustainable Development Goal 4, http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/education-2030-incheon- framework-foraction-implementation-of-sdg4-2016-en_2.pdf.;

UNESCO (2017) Educație pentru obiectivele dezvoltării durabile: Obiective de învățare , Publicat în 2017 de Organizația Educațională, Științifică și Culturală a Națiunilor Unite, http://dezvoltaredurabila.gov.ro/web/wp- content/uploads/2017/12/manual-UNESCO.pdf;

UNICEF (2017) Improving Education Participation: Policy and Practice Pointers for Enrolling All Children and Adolescents in School and Preventing Dropout. Geneva: Biroul Regional UNICEF pentru Europa şi Asia Centrală., https://www.unicef.org/eca/media/2971/file ;

Vartic., V. (2017), Protecție specială, București, Editura Universității din București.

***Convenția Națiunilor Unite privind drepturile copilului, publicat în Monitorul Oficial nr. 314 din 13 iunie 2001 ; ***Convenția pentru drepturile copiilor, publicat de organizația Salvați Copiii din România, (2019), București, https://www.salvaticopiii.ro/sci-ro/files/c7/c7657ec7-318f-4481-967c-e6b5d9a41258.pdf;

***Convenția privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi din 26 septembrie 2007, Act internațional, Publicat în Monitorul Oficial nr. 792 din 26 noiembrie 2010;

*** HG nr.1251/2005 privind unele măsuri de îmbunătăţire a activităţii de învăţare,instruire, compensare, recuperare şi protecţie specială a copiilor/elevilor/tinerilor cu cerinţe educative speciale din cadrul sistemului de învăţământ special şi special integrat, publicată în Monitorul Oficial,nr. 977 din 2005;

*** Hotărârea nr. 1205/2001 privind aprobarea Metodologiei de funcţionare a comisiei pentru protecţia copilului, publicată în Monitorul Oficial, nr. 774 din 2001

*** Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial, nr. 18 din 2011

*** Legea Învăţământului nr. 84/1995 privind sistemul naţional de învăţământ, republicată în Monitorul Oficial nr. 606 din 1999

*** Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, publicată în Monitorul Oficial ,nr. 159 din 5 martie 2014

*** Legea nr. 448/2006 privind protecția și prmovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată în Monitorul Oficial ,nr.1 din 3 ianuarie 2008

*** Ordin nr. 5574/7.10.2011 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea serviciilor de sprijin educaţional pentru copiii, elevii și tinerii cu cerinţe educaţionale speciale integrați în învățământul de masă, MENCS, din 7.10.2011

***Raport Mondial privind Dizbilitatea. (2011). OMS, București, ISBN 978-973-0-13597-8

Specialized Articles

Educaţia copiilor cu cerinţe speciale în cadrul învăţământului de masă (2019,25 ianuarie). Euridice,

https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/special-education-needs-provision-within-mainstream- education-56_ro/Web-sites

Belgia - Ministerul educației și formării flamande, Enseignement spécialisé, Compulsory education for children with a disability, (2020)https://www.belgium.be/fr/formation/enseignement/specialise https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/ouders/leerplicht/voor-kinderen-met-een-beperking;

Education Indicators for Ireland, December(2020), https://www.education.ie/en/Publications/Statistics/Key- Statistics/education-indicators-for-ireland-2020.pdf

European Commission, (2020) The EU’s role in achieving inclusive education https://ec.europa.eu/education/policies/european-policy-cooperation/inclusive-education_en;

Irlanda, Departamentul Educației și Competențelor, (2020), https://www.education.ie/en/;

Finlanda, Ministerul Educației și Culturii, Jussi Pihkala, Support for learning and school attendance, (2020) https://minedu.fi/en/support-for-learning-and-school-attendance;

Franța – Ministerul Educației Naționale, Tineretului și Sportului, École inclusive: comité national de suivi du 9 novembre 2020, https://www.education.gouv.fr/ecole-inclusive-comite-national-de-suivi-du-9-novembre-2020- 307119;

Grecia – Ministerul Educației, Afacerilor religioase, Culturii și Sportului, 2020), https://www.minedu.gov.gr/ ;https://www.minedu.gov.gr/eidiki-agwgi-2/sxoleia-eidiki-ekpaideusi-5;

Italia – Ministerul Educației, Universităților și Cercetării, Alunni con disabilità,(2020), www.miur.gov.it/alunni-con- disabilita;

Slovenia – Ministerul Educației, Științei, Culturii și Sportului, (10. 02. 2021), https://www.gov.si/en/policies/education-science-and-sport/special-needs-education;

Luxemburg – Ministerul Educației Naționale și Formării Profesionale, Enfants et jeunes à besoins spécifiques, (25/01/2021), https://men.public.lu/fr/themes-transversaux/eleves-besoins-specifiques.html;

Polonia – Ministerul Educației Naționale, Education for everyone - comprehensive help for every child, student and his family, (02/10/2021)https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/edukacja-dla-wszystkich--kompleksowa-pomoc- dla-kazdego-dziecka-ucznia-i-jego-rodziny;

UNESCO, The Use of UIS Data and Education Management Information Systems to Monitor Inclusive Education, (October 2019), http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/ip60-use-of-uis-data-and-emis-to-monitor- inclusive-education.pdf; http://uis.unesco.org/en/topic/equity-education;

Downloads

Published

20-07-2021

How to Cite

Oprisan, E., Vartic, V., Veselu, G., & Ioniță, C. A. (2021). Education Policies for Students with Disabilities – Analysis and Perspectives. Review of Psychopedagogy, 10(1), 128–143. https://doi.org/10.56663/rop.v10i1.26